vervolg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van kirstenschipper - WaarBenJij.nu vervolg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van kirstenschipper - WaarBenJij.nu

vervolg

Door: webmaster

14 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

hier het vervolg.....

Dinsdag 5 maart
Vanmorgen een scholingsbijeenkomst gehad met de leidsters van de voorschool.
Ze hebben vragen over kennis en vaardigheden. hun houding komt afhankelijk over, ze nemen weinig initiatief in veranderingen van struikelpunten waar ze tegen aanlopen.
de leidsters vinden het lastig als je hun de vraag stelt; "wat vinden jullie zelf of heb je een idee wat je zou willen veranderen". ze kijken elkaar dan aan en beginnen te lachen, ze vinden dat wij moeten zeggen hoe ze het moeten doen. Hierover in gesprek met hen en leverde een verassend gesprek op. Leidsters geven aan dat ze het vervelend vinden wanneer er weer een verandering is, dat ze het moeilijk vinden om de gestelde methodieken uit te voeren. we hebben geinvertariseerd wat ze als knelpunten in de voorschoolse activiteiten ervaren. Dit zijn vaardigheden die ze ook tijdens Samenspel bijeenkomsten nodig hebben. Opnieuw aan de hand van rollenspelen geoefend. aan het eind van de morgen hebben de leidsters hun eigen kind opgehaald en hebben zij de samenspel activiteit met hun kind uitgevoerd. zelf hebben ze ervaren hoe het is om te reageren op de signalen die je kind uitzend en hoe je daar als ouder op in kan gaan. Het was intensief maar goed. Aan het eind van de morgen kwamen ze zelf met ideeen om in de ruimte hoeken te maken doormiddel van lappen stof. ze gaan zelf kijken bij de kleermaker in het dorp. helemaal goed! Leidsters veel positief bekrachtigd.

tegen 7 uur 's avonds is het donker, er is een kort moment van schemer en de duisternis overvalt je dan ook. gewoonlijk voorziet de generator het dorp van licht tot 11 uur 's avonds. dit geeft mensen de mogelijkheid om via een televisietoestel naar een DVD te kijken.
als je dan door het dorp loopt zie je mensen in en voor de deuropening van een hut, film te kijken. Door de komst van DVD's komen de beelden van de westerse wereld binnen.Paramaribo is dan de bij veel jongeren een toekomstdroom.

Kinderen volgen de basisschool tot ongeveer 14 a 15 jaar, maar sommige kinderen van 14 jaar kunnen ook nog in de derde klas zitten gezien hun prestaties en ontwikkeling. Voor degene die de financiele mogelijkheid hebben,vader die de opleiding betaald en familie in de stad hebben waar het kind in de kost kan gaan.ligt de mogelijkheid voor een vervolgopleiding in P.
Wanneeer de kinderen uit het dorp naar een internaat gaan is de stap vaak te groot. Jongeren komen in een totaal andere wereld die ze niet gewend zijn en hun in de problemen kan brengen.
Voor de jongeren die niet de mogelijkheid hebben om in P.naar school te gaan, ligt hun toekomst in het dorp.
Sommigen jagen op wild en houden zich bezig met de visvangst. de meeste jongens besturen een bootje en varen bewoners van het dorp naar de Atjoni, dit vraagt ervaring i.v.m. gevaarlijke sula's ( stroomversnellingen). Toch is er te weinig werk.....

woensdag 6 maart
17 kinderen van de voorschool hebben afgelopen week een uitnodiging mee genomen, voor hun ouders ,om tussen 9-10 uur een kijkje te komen nemen op de voorschool. Er zijn 8 moeders die gehoor geven aan de uitnodiging. De leidsters geven informatie over het dagprograma en leggen uit op welke manier ze de kinderen leren puzzelen,welke puzzels bij welke leeftijd horen. Moeders zeggen het goed te vinden om te weten wat hun kind leert op de voorschool en wat het al kan.

Om 5 uur een Samenspel bijeenkomst, opnieuw weer spannend, komen er moeders?
tegen half 6 is er nog geen moeder en wij denken dat de uitnoding van vanmorgen mogelijk verwarring heeft gebracht. we besluiten nog even te wachten..... en ja hoor 10 minuten later komt de eerste moeder binnen met haar twee kinderen, vervolgens druppelen de moeders en kinderen langzaam binnen. de bijeenkomst krijgt een inloopmoment maar dat mag de pret niet drukken en we passen ons er helemaal op aan. De activiteit wordt bijna een op een uit gevoerd.
moeders geven aan dat ze van hun kostgrondje komen, eigenlijk eten moeten koken maar het toch belangrijk vinden om te komen. Met de begeleidsters bespreken we welk moment beter in het dagprogramma
van de moeders past. Zondag wordt als betere mogelijkheid gezien. we besluiten dit bij de volgende Samenspel bijeenkomst aan de moeders voor te leggen.
uiteindelijk zijn er 8 moeders gekomen, de uitvoering duurt kort, moeders willen graag informatie over wat hun kind leert van de activiteit. tijdens de activiteit een vertaalslag gemaakt naar de mogelijkheden die zij hebben rond hun hut, moeders willen graagwerken met schoolse materialen en opdrachten. we gen hen papier en krijtjes mee naar huis.

• 18 Maart 2008 - 09:58

Anco Pruiksma:

leuk je ontmoet te hebben. Je verslag gelezen. Geeft indruk van feitelijke weergeving. Ik denk dat je de gevoelsbeleving meer kan beschrijven. Wat deed het met jou en waarom deed het je wat.