GROETEN UIT "BOVEN" SURINAME RIVIER. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van kirstenschipper - WaarBenJij.nu GROETEN UIT "BOVEN" SURINAME RIVIER. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van kirstenschipper - WaarBenJij.nu

GROETEN UIT "BOVEN" SURINAME RIVIER.

Door: webmaster

01 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Op dit moment zijn we in Nieuw Aurora. Woensdag in de namiddag kwamen we in het dorp aan. Aan de kant van de rivier stonden kinderen op ons te wachten met kruiwagens. Nadat de bagage was uit- geladen, reden jongens de zware kruiwagens naar het dorp. De meisjes namen bagage op hun hoofd. "Sterke Kinderen".

De mensen zijn erg vriendelijk. Het leven is gemoedelijk. Mannen zorgen voor de jacht, vissen en werken in de werkplaats. Ze maken bakstenen en werken aan het bouwen van een huis. De vrouwen zorgen voor de kinderen, ze koken de maaltijd, verzorgen de was en werken op hun "kostgrondje". Aan het einde van de dag vegen ze hun erf schoon.

De natuur is werkelijk prachtig. Het dorp bestaat uit twee delen. in het gedeelte bij de rivier staat de kerk, school en de medische post. In het andere gedeelte, Teeifuka, staat het educatie centrum. Door het hele dorp heen staan de hutten ,waar de mensen in wonen. Hier en daar zie je nieuw gebouwde huizen van steen en hout.

Het educatie centrum wordt gebruikt voor Voorschoolse Activiteiten(V.S.A.).Er staan computers en vrouwen hebben de gelegenheid om te naaien aan panji's.

We hebben de materialen van Opstapje en Opstap uitgepakt en geselecteerd. Voor de V.S.A. hebben we Opstapje ingepast in hun programma en hebben met de leidsters een scholingsmorgen gehad. Deze morgen hebben we uitleg gegeven over de methode Ontwikkeling van het Kind,maar met name ook gesproken over hun werkwijze en hetgeen zij moeilijk vinden.

De leerkrachten van de basisschool, de methode uitgelegd en een extra Opstap map aangemaakt, want er zijn twee klassen. Zowel de leerkrachten als de leidsters V.S.A. zijn bereid met de methode te gaan werken. De leerkrachten zijn enthousiast om kinderen op een meer speelse manier les te geven, zodat er meer interactie ontstaat.

Vanmiddag starten we met de eerste bijeenkomst met de moeders en kinderen voor Samenspel.

Ons programma was tot nu toe vol ,maar van 13.00 uur tot 15.00 uur is het rust.

De vrouwen en kinderen komen bij ons voor een praatje.
WE GENIETEN ENORM!!!!!!!!!

Groeten van ANJA en KIRSTEN

• 01 Maart 2008 - 18:18

Carool (vr.Anja):

Hallo allebei,ik denk veel aan jullie,moeilijk in te leven voor hier hoe het daar is,zo anders allemaal.Leuk om het via deze site een beetje mee te krijgen,veel succes en werkplezier nog de komende twee weken.Liefs Carool.

• 01 Maart 2008 - 21:29

Joyce:

Hoi Anja en Kirsten,
    Wat een geweldige ervaring moet het voor jullie zijn. Leuk dat we het via deze site een heel klein beetje kunnen volgen. Het klinkt echt super! Ben benieuwd naar al jullie verhalen en belevenissen. Heel veel plezier, succes met jullie werk en geniet van de mooie ontmoetingen.
    Zoen Joyce

• 02 Maart 2008 - 19:39

Tristan:

heej mams:D
    hoe gaat het??
    met ons prima alle klusjes worden gedaan ,ik niet:p
    wel leuks z'n oude vrouw met een petje:)
    ik heb vrijdag bij walt gelogeerd dat was hartstike gezellig!! we missen je allemaal
    verder heb ik niet zo veel te vertellen

groetjes van de versteegjes!!

• 03 Maart 2008 - 17:32

Tristan:

heej mams:D
    heb je het al gehoort je broer heeft lammetjes!!!:D
    en mijn project is al begonnen
    hoop dat je snel terug komt

groetjes trissie:D

• 03 Maart 2008 - 21:57

Jorick:

hey mams
    hoe is het daar in suriname? hier gaat het wel lkkr... papa is lkkr dictatortje aan het spelen:P we hadden hier met de vakantie windkracht 7/8 dus ik heb heerlijk kunnen surfen(H)
    het feest van jeroen was ook heerlijk:D
    nog een beetje mooie meiden daar?
    kusjes jorick